Sommarhästar

Fortsätter nog blogga lite grann då och då, blir antagligen ännu sämre (om det nu är möjligt) uppdatering under sommaren men ska försöka hålla igång!

Jag har, som kanske några vet, haft en sommarponnisar/häst några år, fyra för att vara exakt. Jag har alla gångerna hyrt från Karlshom vilket har varit mycket bra! Måste verkligen rekommendera Karlshom för alla som vill hyra sommarhäst/ponny! Det som kan kännas lite konstigt/nervöst med att hyra från Karlshem är att man får provrida på en random häst och sedan bestämmer Aud (ägaren) vilken häst hon vill hyra ut till en. Man ska även fylla i ett papper med en massa frågor om strlk på hagar, vad man vill göra med hästen (träna, tävla eller "bara" promenad rida typ skogsturer), om man har några önskemål på hyrhästen m.m. Alla fyra jag har hyrt har varit perfekta för mig om man ser till både nivån på min ridning och storlek.

I år så har jag och mina föräldrar valt att inte hyra någon häst. Det finns ett flertal skäl till det:
* Det har varit mycket osäkert om det skulle finnas någon stallplats på mitt landställe (där jag alltid haft hästarna)
* Det har också varit osäkert om det skulle finnas någon att hyra tillsammans med, eller någon häst som min häst skulle ha haft som sällskap
* Att man blir "låst", dvs man kan inte åka någonstans på de fem veckor man har hand om hästen. Såklart kan man åka någon dag, men det blir ändå så att jag (och mamma) måste vara där i dom fem veckor vi hyr den.

Faktiskt så har jag inte tänkt på det så mycket en så länge, men nu när jag skriver det här så saknar jag det väldigt mycket. Jag har varje år lärt mig så otroligt mycket på dom fem veckorna jag har hyrt ponnysarna och hästen, man får en mycket större förståelse för vad en häst faktiskt behöver och vilket otroligt stort ansvar det är. Man lär sig så himla mycket om det som händer när man inte rider på hästen eller borstar, sadlar och tränsar, som väl är det som man mest håller på med på ridskolan. Man kanske leder någon häst till och från hagen, men man behöver inte fixa staket, bära vatten, fixa foder och hösäckar, kolla efter skador, mocka, sopa stallet, ta hand om hästens utrustning, fixa med flughuvor och ev. eksem täcken, solskydd (som vissa hästar behöver) osv. Listan går att göra lång, och jag vet att mycket av det jag skrev faktiskt är sånt som man gör på ridskolor också, men då är det inte bara du som har anvsar för att allt det blir fixat, utan det är personalen på ridskolan som ser till att allt det fixas. Bara en sådan grej som att fixa en hovslagare om hästen tappar en sko eller om den behöver skos om är något som jag tror ytterst få ridskole elever tänker på. Självklart märker man antagligen om en häst har tappat en sko, men då går man och säger till någon i personalen, sen fixar dom resten. Jag själv brukar inte tänka så mycket på om någon av hästarna på ridskolan behöver verkas, utan ibland när jag kommer dit så ser jag hovslagarens bil, noterar det i min hjärnans carebox och går sedan vidare och glömmer bort det tills jag ser den igen.

Väääldigt långt inlägg cred till den som orkade läsa!
Vill gärna ha respons på om ni tyckte om inlägget eller inte, om ni har någon åsikt om något jag sagt och om ni vill ha en uppföljare dör jag skriver mer personilgt om de tre ponnysarna och hästen jag har haft och laddar upp bilder på alla?
/Clara


Kommentarer
Postat av: Laura

Jag läste allt! :D



asbra inlägg, kul att läsa tycker jag ;)

2011-06-18 @ 22:01:00
URL: http://dreamofsuccess.blogg.se/
Postat av: Li

Bra inlägg! Ja jag vill gärna läsa och se bilder på hästarna! :D (Nu ska jag se om jag minns rätt ;) Är det inte Pigge, Mix (eller vad den nu hette), Golden roos/Goldie och Gigalo som du har haft?) :)

2011-06-28 @ 00:46:39
URL: http://linester.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback